Wednesday, January 5, 2011

...40 hari...

Assalamualaikum...

Esok, genap 40 hari pemergian abah. Sedihnya masih terasa. Minda aku seolah-olah masih terperangkap pada tarikh 28 November 2010. Masih berlegar-legar. Masih terdengar kali terakhir abah panggil namaku. Aku rasa adik-adik yang lain pun macam tu jugak. Apatah lagi ibu. Tapi kehidupan perlu diteruskan. Tak banyak yang berubah sejak abah pergi. Pakaian abah masih disitu. Katilnya juga. Kalau Abang Chik balik dan dia tido sebentar disitu, aku tau, dia cuba melepaskan rindunya pada abah.

Hujung minggu ni juga aku akan balik ke kampung. Janji aku pada Isyraf dan Afina, nak bawak ke pusara Yaie mereka. Destinasi abah yang terakhir. Ibu pula agak ceria bila aku pinjamkan Isyhad... Tak pe la. Mungkin itu cara dia melepaskan kesedihannya. Bukan mudah untuk kami pulih dari kesedihan ni, apatah lagi ibu. Dia kehilangan orang yang dicintainya.

Abang Widad masih belum ditempatkan di mana-mana sekolah. Takpe la...sekurang-kurangnya ada orang yang ibu boleh leterkan. Takde la sunyi sangat rumah. Harap-harap Abang Widad posting tak jauh dari rumah. Tapi kalau jauh....? Macamana dengan ibu agaknya...? Dia tak nak tinggal dengan anak-anak.

Untuk abah...
Ayu doakan, abah sejahtera di sana...insyaAllah...al-fatihah....