Sunday, January 9, 2011

Tenanglah dikau di sana....

Assalamualaikum...

Posting kali ni, bukan sambungan pasal Afina tak nak ke sekolah, tapi aku nak bercerita tentang kepulangan ku ke kampung halaman. Sebenarnya ada beberapa tujuan kepulangan ku ke sana... Selain menjengah ibu, mengambil si kecil Isyhad yang telah 4 hari di kampung, aku pulang kerana aku ingin sekali menziarah pusara abah.

Hanya setelah 42 hari abah pergi, baru lah aku menjejakkan kaki ke sana. Selama hari ni, aku hanya memerhati dari luar pagar tanah perkuburan tu..kalau tak pun, aku akan bertanya dengan adik beradik yang lain tentang keadaan pusara abah. Kenapa..? Aku pun tak tau kenapa...tak cukup kuat mungkin. Bukan takut, tapi bimbang gagal mengawal diri dari kesedihan yang melampau.. Abah tak suka.

Jadi...pada pagi Sabtu yang lepas, aku,Nua, Isyraf dan Afina pergi juga ke situ. Cuaca agak mendung..Tp Alhamdulillah, tak hujan.

 Terdiam aku seketika di pusara tu... Aku berada di pusara abah... Aku yakinkan diri yang abah telah bersemadi di situ. Ah...pusara abah...kubur abah...atau apa saja disebut untuk menyatakan maknanya. Macam mimpi...betul-betul macam mimpi. Kalau sebelum ni aku tak rela kehilangan dia walau dalam mimpi...tapi aku telah menerima hakikat yang dia dah tak ada bersama kami lagi.... Aku rasa cukup kuat pada waktu tu.. Takde setitis air mata pun yang mengalir.. Afina pulak asyik memerhatikan aku.. Aku tau, dia nak memastikan samada aku menangis atau tak... Tapi memang aku tak menangis pun. Setelah habis bacaan Surah Yasin serta doa ringkas untuknya, aku melangkah pergi...



Sebelum aku meninggalkan kawasan tanah perkuburan tu, aku singgah sebentar di pusara atuk yang amat aku sayang yang telah meninggalkan kami selama 10 tahun.. Ketika aku sampai di pusara atuk, tanpa boleh ditahan, air mata gugur juga.. Bukan kerana masih bersedih atas pemergiannya...tetapi kerana terlihat tulisan khat yang terpampang diatas bati nisan atuk. Itulah tulisan tangan abah,khat yang diabadikan diatas nisan mertuanya....

Pada abah, atuk serta semua insan yang disayangi yg telah pergi....semoga kalian tenang di sana...sesungguhnya aku juga akan menyusuri jejakmu di sana nanti... Al-fatihah....