Thursday, January 6, 2011

....kenapa dia tak nak pergi sekolah lagi....?

Assalamualaikum...

Hari ni hari keempat persekolahan...maknanya dah empat hari Afina bersekolah. Tapi hari ni hari kedua dia tak ke sekolah agama. Kalau semalam dia beri alasan keletihan sampai nangis teresak-esak...aku terima. Tapi hari ni, bila dia dah bersiap-siap dengan uniformnya, tiba-tiba dia menangis di depan pintu rumah. Si abah mengamuk sakan, ditinggalkan Afina yang tengah menangis. Memang geram sebenarnya dengan gelagat dia.

Aku tau, dia taknak ke sekolah agama sebab kawan-kawan dia bersekolah di sekolah yang satu lagi (kt sini ada 2 sekolah agama). Tapi memandangkan si abang bersekolah di situ, kami sepakat menghantar dia ke tempat yang sama. Tapi nampaknya dia protes. Dalam kelas di sekolah kebangsaan..bila tiba masa aku mengajar, dia tak nak pandang aku. Dia lambat siapkan kerja. Yang aku suruh buat, semua dia bagi alasan tak tau..padahal semua kerja yang mudah je. Kemuncaknya, waktu aku tengah mengajar, dia datang pada aku dan dia cakap yang dia tak nak bersekolah agama di situ.

Aku cuba pujuk...kenalkan dia dengan seorang murid baru yang comel dari Johor Bahru, Khaleesya namanya. Khaleesya bersekolah agama yang sama dengan Afina. Pada awalnya mcm ok..rasanya dia dah nak sekolah kat situ. Tapi bila tiba masa nak pergi sekolah...dia tetap menangis. Isyraf cakap, ustazah dia garang... Segarang mana agaknya ek..? Sebab aku pun garang. Esok tak tau la macamana. Kalau terpaksa, mungkin aku akan pindahkan ke sekolah impian dia tu... Haaaiiii anak..entah lah. Kalau ada abah, mesti abah tau macamana nak motivate budak macam ni......

2 comments:

  1. k.yu jirah follow blog k.yu eh..
    mgkin afina takutkan ustazah tu agaknya..

    ReplyDelete
  2. tq jirah..kakyu follow jirah gak.. :).. Rasanya mmg dia takut..pdhal kakyu lg garang...xplak dia takut...huhuhuhu...

    ReplyDelete